Natuurlijke plantaardige voeding.
Voeding even uitgelicht zonder de ethiek/moraal van het veganisme.
(daarom hier niet genoemd 'veganistische voeding')
Natuurlijke
onbewerkte plantaardige voeding is zeer gezond en heeft grote voordelen
ten opzichte van dierlijke voeding zoals vis, vlees en zuivel maar
ook tov. bewerkte voeding die men consumeert zoals koek, chips, cola
en andere door de voedingsindustrie kunstmatig gefabriceerde voeding.
Mensen worden
misleid door studies die gedaan worden door professoren uit de eigen
(belangen)sector.
Denk als voorbeeld aan Prof.dr.ir A.C.M. van Hooijdonk, hij is Corporate
Director Research van Campina. (zuivelindustrie)
Begin 2007 werd hij benoemd tot bijzonder hoogleraar Zuivelkunde aan
Wageningen Universiteit.
Zijn leerstoel werd gefinancierd door... de Nederlandse Zuivelorganisatie
(NZO). (...)
Wiens brood men eet...wiens woord men spreekt...
We hoeven derhalve niet verbaasd te zijn dat uit zijn "studie"
kwam:
"In melk zit een groot aantal gezonde en onmisbare voedingsstoffen
die veel consumenten niet via andere producten in voldoende mate binnenkrijgen.
Het is daarom waarschijnlijk dat een dalende zuivelconsumptie de volksgezondheid
schaadt."
....
Al uit vroegere
eerdere studies van prof T. Colin Campbell is gebleken dat het caseïne,
waar de eiwitten van koemelk voor 87% uit bestaat, alle fasen van
een al bestaand kankerproces stimuleerde.
Hieruit bleek trouwens ook dat soja en tarwe eiwitgebruik juist niet
de kankergroei bevorderde.
Een dieet
laag in plantaardige eiwitten is dus alleen hier al om, te prefereren.
Vooraf de
"China studie" kwam Prof. T. Colin Campbell er eerder, gaandeweg
toevallig achter, dat juist de rijke Filippijnse kinderen, die
een opmerkelijk hoog percentage leverkanker kregen, een ziekte die
normaal alleen voorkomt bij volwassenen, de hoogste eiwitconsumptie
hadden! Zij waren de kinderen uit de rijkste families.
(hoe rijker de mens, hoe meer dierlijke producten hij eet)
Prof. T.
Colin Campbell was niet de voorbestemde kandidaat om een wetenschappelijke
verdediger te worden van een plantaardig dieet. "Ik groeide op
een boerderij op en at veel vlees en eieren", zei hij "
en ik schreef mijn Ph.D. scriptie over een meer effectievere manier
om dierlijke proteïne te produceren zodat we meer dierlijke voeding
konden eten".
Maar toen
hij eenmaal begon met dit voedingsonderzoek was de verdediger van
de vlees-consumptie al gauw overtuigd dat in feite een dieet zo laag
mogelijk in dierlijke producten de beste gezondheid optie was.
De China
studie bracht resultaten in beeld door volwassenen te bestuderen in
China en Taiwan.
In de China Studie ontstond een verslag van het meest uitgebreide
project over de relatie tussen dieet en ziekte ooit uitgevoerd.
Twee grote
onderzoeken werden opgezet, in 1983 en in 1989-1990.
Deze onderzoeken werden uitgevoerd in China, omdat kanker en verscheidene
andere ziekten bijzondere geografische concentraties vertonen, waardoor
het logisch leek deze locale regio's te onderzoeken, om zo de verantwoordelijke
leefstijl en voedingfactoren in kaart te brengen.
In het onderzoek
uit 1983 werden 367 gegevens verzameld over hoe mensen leven in 138
Chinese plattelandsdorpen; 6500 volwassenen en hun families werden
geïnterviewd.
In het onderzoek
uit 1989-1990 werden meer dan 1000 gegevens verzameld in 170 dorpen
op het platteland van China en Taiwan, waar 10,200 volwassenen en
hun families bij betrokken waren.
Er werd
bekeken wat de gezinnen dagelijks gebruikten aan voeding en er werden
bloed en urinemonsters afgenomen..
De voeding werd geanalyseerd en al deze variabelen werden met elkaar
vergeleken.
Het aantreffen
van kanker in China varieert enorm van district tot district. Het
ene district heeft meer als 100 keer zoveel gevallen van een bepaalde
soort kanker per 100.000 inwoners als het andere.
Uit de China
Studie bleek dat men in bepaalde gebieden veel te veel proteïne
binnen krijgt en vooral uit de dierlijke bron.
(Het dieet in het oude China was overwegend plantaardig)
Het onderzoek
toonde aan dat veel van de problemen en ziektes die mensen nu ondervinden,
geminimaliseerd kunnen worden of zelfs geheel voorkomen worden,
door wat we zouden kunnen eten: vitaminerijke onbewerkte plantaardige
voeding. Dit betekent dat we t liefst dierlijk en andere bewerkte
voeding dienen te vermijden zoals kristalsuiker, witte meel en bewerkte
oliën.(junkfood)
Het concept
van onbewerkte plantaardige voeding laat zien dat vitaminen,mineralen,
enzymen ed. intact blijven
zodat zij hun werk in het lichaam kunnen verrichten zonder dat belangrijke
elementen ontbreken.
Mensen maken
zich in grote mate bezorgd om de voeding die ze nemen met vragen als,
"wat kan ik het beste eten, welk voedingsproduct is beter?"
etc.
Het is heel
goed dat men zich met deze vragen bezighoudt maar let vooral ook op
de andere belangen die meespelen van derden:
Commercie: sectoren die ongezonde voeding produceren en u proberen
te overtuigen van het tegendeel.
De tegenstrijdige
berichtgeving, gestoeld op eigenbelangen van de
commerciële sector, maakt dat veel mensen geen zicht meer hebben
op wie te geloven en wat ze verder moeten kopen-eten.
De grootste verschillen worden gevonden tussen plantaardige en dierlijke
voeding.
Dierlijke
voeding heeft veel meer cholesterol, proteïne en vet dan goed
is voor de gezondheid.
Vergeleken met plantaardige onbewerkte voeding ontbreken er bij dierlijke
voeding vele vitaminen en mineralen waarvan aangetoond is dat ze de
gezondheid bevorderen.
Het onderscheid tussen overheid, industrie, (medische) wetenschap
is
vervaagd dat blijkt wel. Het verschil tussen winst maken en het
bevorderen van de volksgezondheid is niet meer transparant.
Denk ook maar aan het voorbeeld mkz of vogelgriep waar dieren niet
volgens medische wetenschapskennis behandeld worden (vaccinaties)
maar waar dieren met duizenden "geruimd" worden om lands-portemonnee
gezond te houden omdat commercie (hier de bio-industrie) veel geld
in het laatje brengt. Denkt u niet dat bio-industrievlees gezond is.
Er gaat veel geld rond in commerciële sectoren, veelal vet gesubsidieerd
in het verleden en velen nog in het heden. Zie bijv de zuivelindustrie
die melkemmers vol met geld kreeg en nog krijgt en dus ook prima financiële
middelen had en heeft, om de zogenaamde "gezondheidsreclames"
te maken.
De media
zwijgt totaal over de meest uitgebreide voedingsstudie aller tijden.
...: de uitkomst van de China studie geeft aan dat we niet naar de
melkboer en slager moeten gaan. Het geeft ons ook aan dat het grootste
deel van alle supermarkten eigenlijk verboden gebied zou moeten zijn
om te gaan, winkelen als je tenminste niet ziek wilt worden. Als men
dat in de media zou brengen zouden de grootse belangen van de commerciële
geschaad worden.
Het voedingscentrum
zwijgt in alle talen over de China studie.
Begrijpelijk wel, ja, zie de schijf van vijf* die al jaren is
gebaseerd op de verkeerde feiten........
Wiens brood men eet...wiens woord men spreekt...
Het Voedingscentrum
ontvangt jaarlijks 2,9 miljoen aan basisfinanciering.Dit wordt gefinancierd
door het ministerie van Landbouw, Natuur enVoedselkwaliteit (LNV)
en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).
Aan projectsubsidies ontvangt het Voedingscentrum jaarlijks 2,9 miljoen
van het ministerie van VWS en jaarlijks 2,3 miljoen van het ministerie
van LNV.
Het boek
over de China Study is te koop
The China
Study - T. Colin Campbell, Thomas M. Campbell, ISBN 1-932100-38-5
Verkrijgbaar bij Deshima Bookshop, tel: 020 4230391
download de folder (china-study)
isis-veganisme.nl
* ps de schijf van 5 voor een veganist

|